Opiskelijapalautetta verkossa tehtävistä kokeista

Näin jakson vaihtuessa on hyvä jälleen kerran kerätä palautetta kurssista. Kurssilla, jota käytän esimerkkinä, tehtiin paljon töitä Moodlessa. Kirjoitimme tekstejä, teimme sanakokeita ja jopa kuuntelukokeen verkossa. Linkitin myös kurssin aikana ajankohtaisia, aiheeseen sopivia linkkejä ja blogeja ympäristöön. Oppilaita oli luokkaopetuksessa Kemissä sekä iLinc-yhteyden avulla Pellossa, Kolarissa, Sallassa ja Torniossa. Kyseessä oli siis ranskan ensimmäinen kurssi lukiossa.

Kurssipalautetta:

  • ”Moodle oli hyvä, mutta oli liian tarkka merkeistä. Moodlesta oli hyvä kerrata tehtäviä ennen koetta.”
  • ”Moodle oli todella hyödyllinen, koska nykyään ollaan paljon koneella muutenkin. Nähdään seuraavalla jaksolla.”
  •  ”Mukavan monipuolista ja paritehtävät olivat kivoja ja hyödyllisiä. Sanat jäivät hyvin mieleen sanakokeiden avulla ja Moodlessa ne oli nopea tehdä. Alussa oli ongelmia merkkien kanssa. Samanlaisia tunteja jatkossakin🙂.”
  • ”Pidin kurssin työskentelytavoista paljon. Moodle oli hyvä sanakokeissa yms. Hyvä opetus.”
  • ”Sanakokeet paperilla saattaa kannustaa oppimaan paremmin. Omaan makuuni liikaa paritehtäviä, mutta Moodle oli ihan kätevä. Kurssi oli hauska.”
  • ”Koko kurssi sujui paremmin kuin odotin ja ranska ei olekaan niin monimutkainen kieli kuin luulin” Työskentelytavat olivat hyvät. Moodlesta en kauheasti pidä, mutta toisaalta oli hyvä, että sanakokeet pystyi tekemään omassa rauhassa ja tarkistamaan, mitä on tullut läksyksi.”
  • ”Moodlen tehtävistä olisi ehkä ollut apua.”
  • ”Hyvä, että tentit oli Moodlessa niin ei mennyt aikaa niihin tunneilla ja sai harjoitella niin paljon kuin haluaa.”
  • ”Moodle auttoi paljon, mutta aikarajat olivat vähäisiä, että välillä ku oli tosi kiire ja ei ehtiny tehä niitä nii silti piti  kiireessä saada tehtyä. Muuten auttoi hyvin paljon.”
  • ”Moodlen hyöty on se, että saa tehdä testit silloin kun kerkeää ja haitta on se, että sinne käy vain yksi vastaus. Tentit olivat hyvää kertausta.”
  • ”Työtavat olivat etäopiskelulle sopivia ja hyviä, vaikka olikin välillä vaikeaa ja hieman epämiellyttävää puhua ihmisten kanssa joita ei näe, vaan ainoastaan kuulee:-/ Moodle toimi hyvin, ja oli hienoa että materiaalia oli siellä paljon. Myös Learnlinc toimi hyvin.”

On totta, että Moodle on tarkkana ainakin ranskan aksenttien kanssa, é, è, â jne., mutta kyllä se opettajakin niitä painottaa perinteisissä sanakokeissa pieninä pisterokotuksina. Kääntäen ajattelisin pikemminkin, että tenttien avulla opiskelija harjaantuu olemaan tarkkana näiden pienten asioiden kanssa.😉 Keräsin sanakokeisiin keskeisimmät sanat ja ilmaukset ja se kyllä näkyi kurssin kokeessakin. Asiat olivat hyvin hallussa.

Painotan suullista kielitaitoa tunneilla ja siksi teemme paljon paritehtäviä erilaisissa kokoonpanoissa. Verkossa olevien testien ansiosta puheelle jäi enemmän aikaa ja yhden palautteen mukaan liikaakin. Seuraavassa jaksossa pääsemme työskentelemään siten, että kaikki ovat koneella, jolloin korostuu se, miten tärkeää on nähdä puhekumppani tai edes hänen kuvansa. Kehitettävää siis riittää. Toiveena olisikin videoyhteys edes vähän aikaa tunnista!

On selvää, etteivät kaikki pidä verkossa tehtävistä kokeista. Kaikki eivät pidä perinteisistä kokeista, joten sopivasti testaustapoja vaihtelemalla voi helposti tuoda kurssiin vaihtelua. Kaikkea ei mielestäni tarvitse testata, vaan minulle riittää tieto siitä, että näen opiskelijan harjoitelleen. Mielestäni on tärkeää saada harjoitella rauhassa ja yhtä lailla on tärkeää saada henkilökohtaista palautetta. Verkko antaa siis hienot mahdollisuudet silloin kun opiskelijalle tai opettajalle itselle parhaiten sopii. Aikarajoja tulee olla, jotta kurssin eri osa-alueet tulevat suoritettua. Olen joustanut niissäkin sopivassa määrin. Pääasia on, että opiskelija opiskelee ja saa iloa osaamisestaan. Se innostaa opettajaakin yhä vain kehittelemään sähköisiä ympäristöjään.

 

This entry was posted in tvt and tagged , , , by Susanne Nyman. Bookmark the permalink.

About Susanne Nyman

Ruotsin ja ranskan kielen opettaja Meri-Lapista. Opiskelijoita yläkoulusta ja lukiosta ammattikorkeaan, luokassa sekä etänä ympäri Suomea. Toivottavasti tulevaisuudessa sähköisen materiaalin tehokäyttäjä. Tällä hetkellä tutustun someiluun ja etsin toimivia ratkaisuja kieltenopiskeluun.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s