Susannen pohdintaa valtakunnallisten lukiopäivien jälkeen

Alla jäsentämättömiä ajatuksia valtakunnallisten lukiopäivien jälkeen. Näitä asioita on hyvä jokaisen miettiä ja jokaisen kannattaa myös hankkia lisätietoja oman kiinnostuksensa mukaan. Vasta sen jälkeen voimme tehdä mahdollisimman hyviä päätöksiä ja valmistautua uuteen opettajuuteen.😉

– Mitäs, jos koulu hankkisi miniläppärit kaikille, ovh 80€? Monia koneita voi myös ”liisata”. Tämä maksaisi 100 oppilaalle noin 8000€. Ennen läppäiden käyttööntottoa tulee määritellä tarkoin, milloin ne ovat käytössä ja milloin ei jne.

– oman koulun olisi hyvä perustaa blogi, jossa kerrotaan opettajien täydennyskoulutuksesta. Osallistuttuaan koulutukseen jokainen opettaja päivittää blogiin tai Moodleen tiivistelmän tärkeimmistä asioita. Tämä jakaisi tietoa, asiantuntijuutta, kannustaisi keskustelemaan ja säästäisi monen aikaa. Samalla se lisäisi myös yhteisöllisyyttä. On ratkaistava, kuka seuraa koulutuksissa käyntiä ja kuka varmistaa, että tiivistelmä tulee kaikkien tietoon. Meidän kaikkien tulisi myös rohkaistua kommentoimaan blogissa ja oppimisalustoilla.

– Alentaisivatko esim. iPadit opettajien kynnystä etsiä tietoa verkosta? Kannustaisivatko ne kuvaamaan ja tuomaan oppimisprosessia paremmin esille?

– ”Teknologinen kesyyntyminen” kestää puoli vuotta, sen verran pitää olla oman mukavuusalueen ulkopuolella. Monesti pelkästään pari viikkoakin riittää.

– Voisko tukiopetusta, aineen- ja ryhmänohjausta antaa vaihtoehtoisesti myös Skypessä?

– Miten voisimme lisätä oppilaskunnan toimintaa Facebookissa? Miten yleensäkin tehostaa Facebookin käyttöä? Koulun asioista voisi tiedottaa wilman lisäksi Facebookissa. Opettajakunnalla voi olla oma Facebookin sivu. Opettaja voisi tehdä oman opettajaprofiilin Facebookiin, jolloin työ- ja yksityiselämä ei sekottuisi niin herkästi. Kouluissa tulee keskustella oppilaiden kaveriksi otosta heidän opiskeluajallaan. Oppilasarviointi ei saa vaarantua kaveruuden vuoksi.
– Koulun Facebookin sivuilla voisi olla kilpailuja, tempauksia, projektiesittelyjä ja niiden päivityksiä, entisten oppilaiden oppilaitosesittelyjen tallenteita jne.(Kannattaa tutustua Vaasan kauppakorkean sivuihin.) Kaikki tämäntyyppinen toiminta lisää yhteisöllisyyttä ja me-henkeä.

– Nuorilla on kyky myös sulkea laitteet kun eivät niitä tarvitset. He myös osaavat valita sopivimman välineen käyttöönsä. Tässä meillä vanhemmilla ihmisillä on oppimisen paikka.

This entry was posted in Ei kategoriaa, koulutus, OPH, tvt by Susanne Nyman. Bookmark the permalink.

About Susanne Nyman

Ruotsin ja ranskan kielen opettaja Meri-Lapista. Opiskelijoita yläkoulusta ja lukiosta ammattikorkeaan, luokassa sekä etänä ympäri Suomea. Toivottavasti tulevaisuudessa sähköisen materiaalin tehokäyttäjä. Tällä hetkellä tutustun someiluun ja etsin toimivia ratkaisuja kieltenopiskeluun.

2 thoughts on “Susannen pohdintaa valtakunnallisten lukiopäivien jälkeen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s